Automobil z kategorie off-road, který letos do Čech dorazil ve zcela novém provedení, lze považovat za skutečného průkopníka. V roce 1992, kdy se představila jeho první generace, byl totiž de-facto jedním ze dvou luxusních a prestižních terénních vozů. V tomto směru mu tehdy konkuroval pouze zavedený Range Rover. Novinka s americkým rodokmenem je nyní pochopitelně větší, má uhlazenější a vyváženější design s výraznými předními světlomety a tradiční masku chladiče se sedmi svislými otvory. Ty jen tak mimochodem okopírovala pro své vozy i značka Hummer.
Celosvětový vývoj a vnímání lidí si však vynutili i částečnou změnu charakteru tohoto nejluxusnějšího Jeepu. Automobil se nyní více adaptoval na klasické silnice. Má o šedesát procent tužší karoserii než jeho předchůdce, přední kola nezávisle zavěšena a také přesnější hřebenové řízení. Tuhá zadní náprava je uložena pětiprvkově. Konečně klíčky máme, tak si to pojďme vyzkoušet.
Právě jízda na silnici je značným krokem vpřed. Automobil se lehce ovládá, příjemně reaguje a při jízdě působí velmi jistým dojmem. Odskakování, kterým trpěla při přejezdu příčných nerovností záď předchozí generace, je u nového modelu neznámou věcí. Skoro by se chtělo na popis chování tohoto automobilu použít slovo sportovní, to by ale bylo přece jen zavádějící. Skutečností je, že jízdní vlastnosti vozu jsou velmi jisté a podmanivé, nicméně: výše posazené těžiště vozu, vyšší profil pneumatik a hmotnost téměř dvě a půl tuny se projevují stejně negativně jako v každém jiném automobilu daného segmentu.
Velmi dobré chování na kvalitních silnicích, kde Grand Cherokee nabízí značný komfort však neznamená, že by automobil jakkoliv zanevřel na terén. To ani v nejmenším! Jeho terénní výbava i schopnosti jsou značné. Ale dost řečí, pojďme přejít od teorie k praxi. Automobil je vybaven stálým pohonem všech kol s trojicí elektronicky ovládaných diferenciálů, kterému u Jeepu říkají Quadra Drive II. Díky tomuto řešení je síla mechanicky dopravována ke kolům s největší trakcí. Při jízdě v terénu se zdá, že stabilizační systém, který je schopen v nejnáročnějších podmínkách dodatečně přibrzďovat případné protáčející se kolo, je spíše zbytnou nadstavbou. Jeho význam je díky značné mechanické trakci největší především na běžných silnicích s kluzkým povrchem. Do výbavy každého Jeepu Grand Cherokee patří též elektronicky řazená redukce s nadstandardním převodem 2,72:1. Přes vynikající funkčnost vozu v terénu a jeho naprosto přirozenou grácii při průjezdu takřka jakýchkoliv nástrah přírody jsme cítili především odpovědnost za plastové nárazníky a podběhy. I sebemenší škrtnutí by totiž mohlo znamenat hluboké sáhnutí do peněženky.
Pro zdolávání náročného terénu je zapotřebí také výkonná pohonná jednotka. Testovaný model v základním provedení Laredo je vybaven třílitrovým turbo-dieselem Mercedes-Benz. Jedná se o velmi moderní vidlicový šestiválec s největším výkonem 218 koní a točivým momentem 510 newtonmetrů. Pouhá čísla však nedokáží vyjádřit způsob produkce síly, kterou ve spojení s pětistupňovou samočinnou převodovkou nabízí. Solidní zátah je však pouze jednou jeho vlastností, přitažlivá je také v rámci konkurentů velmi nízká úroveň hluku a vibrací. Dobrou zprávou je také spotřeba, která se během poměrně náročného testu pohybovala kolem 11 litrů na sto kilometrů. Právě třílitrový turbodiesel se zdá pro model Grand Cherokee jako optimální pohonná jednotka. Benzínový osmiválec HEMI je sice kultivovanější a zejména na dálnici dynamičtější, nicméně charakter moderního turbodieselu s pojetím vozu jako celku ladí lépe.
Tak jízdy už máme za sebou, pojďme tedy ještě krátce nahlédnout do interiéru. Široká sedadla mají v provedení Laredo látkové čalounění, jsou tužší než by si člověk u amerického auta představoval, ale možná právě díky tomu jsou velmi pohodlná. Přístrojová deska má moderní koncepci s celou řadou zajímavých detailů a solidními odkládacími prostory. Vítku ovšem máme k použitým plastům přístrojové desky, které nepůsobí příliš hodnotným dojmem. Stejně tak v dané kategorii nelze omluvit absenci koženého čalounění na volantu. Právě volant je věcí, s níž má řidič z celého automobilu nejintenzivnější kontakt a jehož prostřednictvím s automobilem komunikuje. V případě modelu Laredo toto rozhraní nedodává takový pocit, jaký by u jinak velmi povedeného automobilu měl být. Paradoxně právě naposled uvedená drobnost byla v našich očích zřejmě největším zklamáním z jinak velmi povedeného a moderně působícího automobilu, který se kromě vyvážených vlastností, vyspělé techniky a solidní základní ceny hrdě hlásí k odkazu legendárního Jeepu Willys.