Jeep se nijak netají, že jako inspiraci pro návrh designu největšího modelu své nabídky použil konzervativní, robustně působící hranaté tvary, které jej proslavily v minulosti. Zároveň ukazuje, že retrostyl se stále velmi populární. Pravé úhly hrají v tomto automobilu jasný prim a právě ony navozují pocit zmiňované robustnosti. Jeepu Commander však pod svými přitažlivými, avšak pro mnohé možná až archaickými tvary, ukrývá překvapivě moderní techniku a zajímavě navržený až sedmimístný interiér. Podívejme se mu tedy pod kůži.
Ačkoliv to tak nevypadá, Commander je sesterským modelem sportovněji a stylověji pojatého Jeepu Grand Cherokee. Ve skutečnosti se zdá, že právě existence typu Commander dodává o přibližně pět centimetru menšímu Grandu onen punc sportovnosti. I přesto, že se jedná skutečný off-road, který je postaven pro jízdu v nejnáročnějším terénu, má podobně jako například Land Rover Discovery samonosnou karoserii. Zatímco přední kola jsou zavěšena nezávisle, zadní náprava je tuhá a ustavená panhardskou tyčí.
Commander je jako správný Jeep vybaven moderním pohonem všech kol. Přibližme si nyní jeho funkci v extrémních podmínkách, jako jsou právě tyto. Testovaná verze vybavená moderním třílitrovým turbodieselem, o němž bude ještě řeč, je disponuje stálým pohonem všech kol, který Jeep označuje obchodním názvem quadra-drive II. Tento unikátní systém 4x4 je vybaven trojicí diferenciálu s elektronicky řízenými závěrkami. Díky tomu lze v extrémním a zároveň spíše teoretickém případě dopravit až 100 procent síly motoru k jedinému kolu, a to zcela okamžitě. Není přitom využíváno brzdové soustavy, jako u mnoha konkurentů, ale výhradně mnohem účinnější mechanické cesty. Naprostou samozřejmostí je u tohoto automobilu i elektronicky řazená redukce s překvapivě velkým převodem 1 ku 2,72.
Předtím, než se posadíme za volant a seznámíme vás s jízdními vlastnostmi tohoto terénního vozu, udělejme ještě poslední zastávku u pohonného ústrojí testovaného Jeepu Commander. Tím byl vynikající třílitrový turbodiesel pocházející od koncernově spřízněné značky Mercedes-Benz. Motor má velmi moderní koncepci s třetí generací přímého vstřikování Common-Rail a mezi jeho silné stránky patří dostatečný výkon kombinovaný s mimořádnou kulturou chodu a nízkou hlučností. Motor jako takový patří k nejlepším motorům své kategorie, které jsou v současnosti na trhu dostupné. Zároveň vhodně ladí s celkovým charakterem vozu a potěší také z pohledu spotřeby paliva, která se během celého testu pohybovala kolem 13 litrů nafty na sto kilometrů. Namísto sedmistupňové převodovky, s níž je tento motor kombinován pod kapotami vozů s třícípou hvězdou ve znaku, je Jeep Commander vybaven velmi jemně a hbitě řadícím pětistupňovým automatem.
Konečně se dostáváme za volant tohoto off-roadu. Pojetí jeho přístrojové desky vhodně ladí v vnějším designem. I zde dominuje jednoduchost a robustnost. Vhodně zvoleným stylistickým prvkem spojujícím vnější a vnitřní design jsou i tyto šrouby s imbusovými hlavami, které ze nalézt, jak na lemech blatníků, tak třeba zde, zde a nebo zde. Ve srovnání s typem Grand Cherokee máte za volantem Commanderu pocit většího prostoru. Velmi působivý je také pohled z vysoko umístěného sedadla řidiče přes dlouhou přední kapotu. Lákadlem pro mnoho zákazníků však jistě budou i tři řady sedadel nabízející až sedm míst k sezení. Pravda, dvojice cestujících až vzadu by měla být vzhledem k omezenějším rozměrům spíše menšího vzrůstu, nicméně právě standardně v modelu Commander nabízená možnost převozu až sedmi pasažérů je pro někoho rozhodujícím argumentem. Vždyť v dané kategorii ji nabízí pouze Volvo XC90 Audi Q7, a částečně také šestimístný Mercedes třídy R, což jsou ale především na silnice určené vozy SUV.
Specialitou vozu Jeep Commander jsou jeho terénní schopnosti. Automobil se světlou výškou 214 mm dodává i v náročných terénních pasážích pocit, že se něj lze skutečně spolehnout. Velké vnější rozměry sice v některých případech částečně omezují ovladatelnost v terénu, nicméně to nic nemění na tom, že Commander je mimo zpevněné silnice přirozeně a bez přílišných rušivých zásahů elektroniky velmi schopným vozem.
A co na silnicích? I zde se vzhledem k velikosti překvapivě snadno ovládá. Jízda s ním je proto nejen značně kultivovaná, ale také velmi příjemná. Stejně jako v terénu, dodává Jeep Commander také na silnici pocit, že se na něj můžete skutečně spolehnout.
Jeep Commander 3,0 CRD
Motor: přeplňovaný vznětový šestiválec
Zdvihový objem: 2987 cm³
Výkon: 218 k / 160 kW při 4000 ot./min.
Točivý moment: 510 N.m při 1600-2800 ot./min.
Maximální rychlost: 191 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: -
Kombinovaná spotřeba: 10,8 l/100 km
Cena: 1 668 900 Kč